torsdag 21. januar 2010

Respons på tekst?

.
Hun så ikke blikket, men kjente det i ryggen, han så ikke hennne, men kjente ryggen i øynene. Mellom dem, på bordet, lå det et rosa pusepennal med ødelagt glidelås.
Kaffen var blitt kald i koppene, hun tømmer sin ut i vasken. Blir stående og gni koppen under rennende vann fra springen. Han kremter mens han bretter ut avisa, ganske tilfeldig, men det virker. Det vekker henne så hun retter ryggen, setter fra seg koppen og går ut i gangen mot telefonen. Hun lukker kjøkkendøra etter seg.

.

10 kommentarer:

  1. Hei.
    Fin tekst. Lest'n tre ganger. Første gang fikk jeg en dagligdags episode. Andre og tredje gang oppfattet jeg en spesiell stemning. Tre ganger fordi jeg leser en blogg på internett, og ikke har teksten mellom to permer.
    Dette er to foreldre som er bekymret for sin datter. Hun er stadig frustert, og blir sint p.g.a lekser, eller skolesituasjon.
    De er nok ikke bekymret for et ødelagt penal.
    Her er det masse info mellom linjene. Flott!

    SvarSlett
  2. Takk, du er en god leser gitt!!! Det er artig og inspirerende med litt tilbakemeldinger.

    SvarSlett
  3. :) Lite ord og masse info som gir leser'n masse rom for egen fantasi. under forfatters bestemte rammer:)

    Enig med Henning....delvis.... Jeg vet jo ikke noe om handlingen utover det som står her;)

    Voff voff!

    p.s.
    Hilder fra Øyvind

    SvarSlett
  4. Så moro med kommentarer. Og særlig skryt...
    Tåler kritikk og da.
    Er det ikke dumt med blikk i ryggen og rygg i blikket?

    SvarSlett
  5. Jeg har lest det flere ganger nå, og syns det er litt rart å ha ryggen i blikket.

    Men utenom det er det veldig bra. Undrende. Gir personen som leser god plass til å tenke.

    SvarSlett
  6. jeg ville brukt kun døra isteden for "kjøkkendøra" som sterkere virkemoddel. Også ville jeg funnet ut litt mer hva denne "ryggen" symboliserer og kanskje brukt et ord som referer tydeligere til den rygg energien og mer konkret hva det er.

    Dette blir jaggu en spennende bok

    mvh foffern

    foff, foff!

    SvarSlett
  7. jeg vil ikke ha tilbakemeldinger på skrivingen i innlegget mitt;D

    foff foff

    SvarSlett
  8. Hei, takk for enda mer respons. Trodde det skulle bli skummelt jeg, men det er inspirerende å høre hva dere tenker.
    Ryggen og døra tenkte jeg viste at det ikke er all verdens nærhet og god kommunikasjon mellom de to. Tenkte det var nødv med kjøkkendør for å vise hvor de befant seg, men det vet vi jo allerede pga kaffekopper og spring. Så døra er nok, foff!

    SvarSlett
  9. Glemte å kommentere ryggen i blikket. Det er veldig bra uten at jeg klarer å konkretisere hva jeg mener det betyr. Å kjenne = følelse, blikket er nesten som på øye, kanskje? Når du kjenner noe i blikket så er du i hvertfall ikke helt tilstede. Ikke helt konfortabelt. Kjenne øyne i ryggen = blir oppmerksom på. Setningen får meg i allefall til å tenke.

    SvarSlett
  10. Ja, akkurat! Også tenkte jeg at rygg er litt avvisning og avstand. Takk igjen!

    SvarSlett